Met nog twee wedstrijden voor de boeg bij zowel jeugd als senioren, loopt de competitie op z’n eind. Tijd dus om de balans op te maken: welke teams maken nog kans op promotie? Welke teams moeten zich uit de degradatiezone zien te spelen? En welke teams kunnen dit seizoen rustig uitspelen? Klik op Verder lezen om op al deze vragen een antwoord te krijgen!

Senioren

De degradatieregeling bij de senioren is ook dit jaar vrij eenvoudig, aangezien er voor het tweede seizoen op rij geen beslissingswedstrijden worden gespeeld. Er hoeft dus geen rekening gehouden te worden met beste nummers 2 of 5 en er hoeven ook geen ingewikkelde rekensommen op de eindstanden te worden losgelaten. Voor alle seniorenteams geldt dat alleen de nummer 1 uit een poule promoveert. Degradatie in de tweede klasse (Westa 1) is afhankelijk van of er een Gelre-team uit de (landelijke) derde divisie degradeert. Sowieso degraderen hier alle nummers 6. Per Gelre-team dat degradeert uit de derde divisie, degradeert ook de nummer 5 met het minst aantal punten, tot een maximum van twee teams. Degradatie in de poules van Westa 2, 3 en 4 is onvermijdelijk voor alle nummers 5 en 6 uit de poules. Tot slot is degradatie bij Westa 5 niet mogelijk.

• Westa 1 staat nu tweede, op slechts 1 punt achterstand van de huidige nummer 1, Velp. Deze week hebben beide teams op papier een makkelijkere wedstrijd, waardoor de allerlaatste wedstrijd (Westa 1 – Velp 3) waarschijnlijk de beslissing gaat brengen in deze poule. Spanning tot de laatste wedstrijd!
  • Westa 2, nu vierde, heeft nog een paar punten nodig om degradatie met 100% zekerheid te ontlopen. Promotie is niet meer mogelijk en aangezien de laatste twee wedstrijden tegen de huidige nummers 5 (9 pt achterstand) en 6 (16 pt achterstand) zijn, lijkt handhaving in de derde klasse een feit.
  • Westa 3 draait een prima seizoen, met een keurige tweede plaats. De achterstand op koploper Litac is te groot (19 pt) om nog te kunnen promoveren. Degradatie is alleen in theorie nog mogelijk; drie punten in de komende twee wedstrijden zijn voldoende om directe degradatie te ontlopen.
  • Westa 4 heeft een zwaardere poule getroffen dan het vorige seizoen in de vierde klasse. Koploper SKF is onbereikbaar voor alle teams; zij staan al 25 punten voor op de nummer twee Bit.nl en 27 op de nummer 3 Westa. In theorie kunnen alle teams behalve SKF nog degraderen, maar dan moet het wel raar lopen. In de komende twee wedstrijden moeten zes punten worden gehaald om 100% zeker te zijn van handhaving.
  • Westa 5 staat keurig vierde, buiten bereik van de promotieplaatsen. Volgend jaar opnieuw in de zesde klasse is dus een zekerheid.

Jeugd

Bij de jeugd zijn de regels omtrent promotie en degradatie nog eenvoudiger: in de poule van Westa 1 (derde klasse) promoveert de nummer 1 en degradeert de nummer 6. In de vierde klasse (Westa 2) en vijfde klasse (Westa 3) is degradatie niet mogelijk, daar promoveren alleen de kampioenen.

• Westa 1 heeft volop zicht op het kampioenschap in de derde klasse. Met nog twee wedstrijden voor de boeg is de voorsprong op nummer 2 Litac zes punten. De laatste wedstrijd in deze poule wordt in Lichtenvoorde gespeeld tegen Litac: een echte kampioenswedstrijd! De wedstrijden van komende zaterdag, waarin Litac het op papier iets makkelijker heeft, zullen bepalen hoe zwaar deze kampioenswedstrijd gaat worden.
  • Westa 2 doet het uitstekend in de vierde klasse met een tweede plaats (14 pt achter op nummer 1 Hutaf, maar die hebben al een wedstrijd meer gespeeld). Theoretisch is promoveren nog mogelijk, maar dan moet Hutaf wel veel punten laten liggen en Westa zo goed als alle punten binnenhalen. Handhaving in de vierde klasse lijkt het meest waarschijnlijk.
  • Westa 3 heeft ook een prima seizoen, gezien de huidige tweede plaats. Koploper ONI is niet meer in te halen: met nog maar twee wedstrijden voor de boeg is de achterstand onoverbrugbaar met 23 punten. Komende zaterdag komt ONI op bezoek in Westervoort, zodat de Westervoortse mannen goed getest kunnen worden 🙂

ALLE TEAMS VEEL SUCCES IN DE LAATSTE TWEE WEDSTRIJDEN!